Cinta Antara Dua Benua

Friday, September 3, 2010

BAB 2

Dimaz menunggu penuh kesabaran. Tidak sabar rasanya dia ingin menyampaikan hasrat hati pada kekasih yang amat dicintai. Jam ditangan menunjukkan pukul 3pm.Sesaat bagaikan terlalu lama untuknya.
Akhirnya dia sampai juga. Dari jauh dia kelihatan sungguh menawan walaupun hanya mengenakan blouse putih dengan skirt pendek paras lutut.

" Maaf ya darling, aku lambat kerna ada urusan sedikit tadi..." Maya melabuhkan punggung dan memandang terus tepat ke anak mata Dimaz yang bersinar-sinar sejak ketibaanya.

"Oh ngak apa apa kok. aku juga baru sampai nie.."jawab Dimaz padahal dirinya sudah pun di cafe Damansara itu lebih dari sejam lamanya.

"O ya...apa sih beritanya ...buru buruan gue ke sini tadi...cepat dong jelas iin.." Maya memaut tangan Dimaz dengan manja. 

Dimaz lantas berdiri dan kemudian melutut didepan Maya. Maya terpinga-pinga dan tidak terkata apa-apa.Dimaz lantas mengeluarkan sebentuk cincin dan menghulurkan pada Maya.

"Will you marry me??" soalnya penuh harapan agar Maya menerimanya. Kepastian yang dibutuhkannya sekarang.Cinta yang mendalam menyakinkan dirinya untuk melamar gadis didepannya.
Maya tidak mampu berkata apa-apa. Dia hanya mampu menangis di ketika itu. 

" Maafkan Maya ya, aku belum bersedia untuk ini...Masih banyak yang harus aku lakukan..." Maya menjawab penuh kesedihan. Dimaz amat terkejut dengan jawapan Maya. Bukan itu yang diharapkannya. Jawapan yang diberikan itu bagaikan meruntun segala jiwa raganya. Hancur hatinya ketika ini, hanya tuhan saja yang tahu.Perlahan-lahan dia berdiri lalu duduk tersimpuh kembali dibangku yang menunggu tuannya. Tidak cukupkah kasih sayang yang dia berikan pada Maya sehinggakan dia sangggup menolak lamarannya.

"Darling, bukannya maksud ku menolak lamaranmu kerna ngak cinta dong sama kamu tapi, aku harus melanjutkan pelajaranku ke Canada. Aku tidak mahu mensia-siakan peluang itu. Aku harap kamu faham ya..." 

"Ya ngak apa-apa kok...mugkin jodoh kita hanya sampai disini aja kan..Aku juga mahu memberitahu kamu yang aku akan dinikahkan dengan gadis pilihan keluargaku..Andainya lamaran ku padamu ditolak,maknanya aku kan menuruti aja kemahuan keluarga.." panjang lebar Dimaz menerangkan.
Fkirannya melayang jauh ....mengingati kembali

"Dimaz, ini keputusan papa..andainya kamu membantah......sesen pun kamu tak dapat dari papa...fikirkan kembali ?? tegas dan lantang suara papa memberitahu.


"Tapi papa, kan aku ngak tahu siapa dia....gimana sih orangnya juga ...mana mungkin aku bisa menyintainya sedangkan diriku juga tidak menyintainya  !!"
Jawab dimaz.


Tuan Mokthar memandang Dimaz dengan penuh keyakinan bahawa dia akan menuruti kata-kata. Dia tahu Dimaz seorang anak yang mendengar kata.Taat dan patuh pada orang tua.
"Dimaz, fahami papa dong ......kami juga ngak suka sih tapi..." celah Mamanya yang tadinya hanya diam membisu memerhati dan mendengar perbincangan kedua beranak itu.
" Baiklah..Dimaz setuju tapi dengan satu syarat....Dimaz mahu melamar seseorng..andainya lamaranku ditolak...maka apa jua keputusan papa dan mama, Dimaz akur" Dimaz memberikan jawapan yang mungkin masih dapat menyakinkan Tuan mokhthar untuk mandapat persetujuan dari Puteranya itu.
Tuan Mokhtar mengangguk tanda setuju dan melemparkan senyuman yang amat bermakna. Jauh disudut hati Dimaz, dia yakin benar Maya akan menerima lamarannya , maka terlepaslah dia dari bencana yang sedang menimpa dirinya sekarang ini.


"Dimaz.....are u alright? " Maya memegang bahu Dimaz. Dia diam membisu tanpa kata. Apa jua yang diperkatakannya tadi, dia tidak pasti samaada Dimaz mendengarnya atau tidak. Maya juga tertekan dan amat sedih sekarang ini tapi dia tak dapat memberikan jawapan untuk 'YA' pada lamaran yang diterimanya.
"ya, i am alright....Maya aku harap kamu nanti disana ditemukan dengan pria yang lebih baik dari aku. Andainya aku diberi pilihan untuk menunggu mu, pasti seribu tahun juga aku mahu tapi kamu harus faham, selepas ini aku akan dinikahkan dengan gadis lain.Jodoh kita hanya disini saja." Dimaz berkata dengan perasan sebak. Mana mungkin dia boleh melupakan gadis yang berada didepannya.
Kelopak mata Maya bersinar-sinar lalu mengeluarkan manik-manik airmata. Kemudiannya teresak-esak menangis.Dia tidak mampu berkata apa-apa lagi lalu sepintas kilat tangannya mencapai tas tangan lalu berlarian anak meninggalkan Dimaz sendirian. Orang ramai yang berada disekeliling tidak diendahkan lagi.
Seolah-olah dia keseorangan di alam maya ini.
Dimaz menarik nafas ,menahan sebak didada. Dadanya seakan ditikam pisau belati jauh menikam sanubari.Dimaz mengeluarkan RM50 ringgit dan meletakkan di meja cafe lalu berlalu keluar. Pelayan yang ingin memberikan balance untuk wangnya tidak diendahkan malah terus mempercepatkan langkah ke tempat parkir didepannya.


" Aduh..hish macammana ni encik jalan ni....mata tengok depan boleh x? hish sakitlah....."jerit satu suara gadis didepannya. Pelik, Dimaz tidak merasa apa -apa kesakitan pun. Dia memandang gadis didepannya. berpakaian baju kurung warna biru laut,tersimpuh sambil manyapu-yapu sikunya. Buku-buku bertaburan. Anak mata gadis itu kelihatan sungguh dingin ketika ini.


"Maaf,aku ngak sengaja......"sambil tangannya pantas mencapai buku-buku yang berselarak.
"Emm..mau saya tolong hantarkan ke rumahsakit ngak? Tanyanya lagi.
"Emm..tak pe tak pe...i am ok.....just lain kali tu...mata tengok ke depan.....berbahaya ler. Kalu langgar sy x per..kalau lori langgar...emmm" jawab gadis itu lalu cepat cepat berdiri dan mengambil buku-buku ditangan Dimaz.Dimaz tersengih. kelakar benar anak ini fikirnya.
"Kalu begitu, miss mo kemana, aku hantariin ya? Pelawanya pula.
Gadis didepannya hanya mengelengkan kepala lalu terus berlalu pergi
"Assalamualaikum......" itu sahaja yang keluar dari mulut gadis itu.
 Dimaz terpaku seketika lalu menjawab salam gadis itu. 


************************************************************************************


No comments:

Post a Comment