Cinta Antara Dua Benua

Wednesday, September 1, 2010

BAB 1

"Apa????? kahwin...........ish x naklah ibu...sya kan masih study??? " aku mencebikkan bibir tanda tidak setuju. Yelah..kan aku masih belajar..ish tak nak lah..tak nak tak nak...aku menjerit dalam hati sekuat hati.


"Ibu tak kira....janji mesti ditunaikan.Tak kiralah Sya setuju ke tak setuju ke? keputusan dah dibuat. Cukup bulan hantaran pinangan akan diterima ..hujung bulan september Sya khawin. Takder dolak dalih...Kalu sya tak setuju...Sya bukan anak Ibu..........." itulah kata keramat terakhir ibu berikan yang tak mampu aku bantah. Tandanya titik NOKTAH statement yang ibu suarakan harus dituruti walaupun hati ku memberontak. Aku ingin menangis tapi airmata seakan tersekat dari pangkalnya.Kalaulah Syurga bukan di telapak Kaki Ibu,dah lama aku angkat kaki meninggalkan rumah.
Aku memandang ibu menagih simpati agar kata-katanya tadi ditarik balik. Sayu menaruh seribu harapan.
Ibu buat buat tak tahu,mengiakan dan menegaskan dengan balasan pendangan matanya untuk kata katanya tadi adalah muktamad.
" Ibu.....tolonglah Sya ibu......Janganlah buat Sya macam nie....." aku merayu lagi tak puas hati.
"Sya, tadi dengar dan jelas kan kata kata ibu. Ibu tak kira apa jua alasan, walaupun pujuk rayu...semua x diterima. Sya harus faham , keputusan ini bukan keputusan ibu tapi permintaan dari arwah nenekmu sendiri. Sanggupkah Sya membantah dan tidak menuruti permintaan arwah itu???? Sanggupkah??" tegas ibu lalu mendongakkan muka ku kearahnya.
Airmata yang tadinya tersekat tadi akhirnya hangat membasahi pipi gebuku. Perlahan ku sekah dan terus meninggalkan Ibu sendirian di ruang tamu. Ibu memandang sekilas ke arah ayah yang tadinya hanya menjadi penonton setia tanpa berkata apa apa.


'Ini semua salah abang!! Tengok yang menangungnya anak kita." ibu mula menyalahkan diri setelah anak sulungnya lari dengan deraian mata dipipi. Sesungguhnya dia juga tidak setuju dengan pernikahan itu, akan tetapi kerana ingin menuruti kehendak dan wasiat ibu mertuanya. Di terpaksa berbuat begitu. Di juga sedih dan kecewa. Mana mungkin dia akan setuju seandainya dia diberi pilihan. Anakku, maafkan ibu...rintih hatinya yang mencetuskan manik- manik airmata membasahi kelopak matanya.
" Maafkan abang ila, ila pun tahukan..ini juga bukan kehendak abang...." perlahan suara ayah merapati ibu dan mendakap ibu yang kesedihan.



No comments:

Post a Comment